Czy warto pić siemię lniane?

Siemię lniane to niewielkie, płaskie nasienia lnu zwyczajnego o ciemnej bądź złotej barwie, jakie w wodzie zdecydowanie pęcznieją oraz otaczają się ogromną ilością śluzuSiemię lniane to niewielkie, płaskie nasienia lnu zwyczajnego o ciemnej bądź złotej barwie, jakie w wodzie zdecydowanie pęcznieją oraz otaczają się ogromną ilością śluzu. Siemię lniane ma niezliczone wartości lecznicze oraz wartości wzmacniające, jakie są cenione od tysięcy lat – len uprawiano w starożytnym Egipcie, Chinach oraz Babilonie blisko 3 tysiące lat p.n.e. Teraz siemię lniane jest dosyć powszechnym elementem diety łatwo dostępnym w wielu sklepach oraz aptekach. Zaciekawienie nim zwiększa fakt, iż siemię lniane klasyfikowane jest do superfoods.

Siemię lniane – co to?

Siemię lniane to niewielkie ziarnka lnu zwyczajnego, jakie mają brunatną bądź nieco złotawą barwę. Owe ważne, oleiste ziarna są klasyfikowane do tzw. superfoods, więc do zdrowej żywności o ważnych cechach prozdrowotnych. Siemię ma dobry wpływ na cały organizm oraz uważane jest za zielarski artykuł zdrowotny. Ponadto stosowane jest także jako domowy środek drogeryjny, gdyż też wykorzystywane zewnętrznie przejawia dobre działanie na włosy oraz skórę.

Wartości wzmacniające siemienia lnianego

Siemię lniane jest cennym zarzewiem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, szczególnie kwasu alfa-linolenowego (ALA), należącego do klasy potrzebnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), jakie muszą być na bieżąco przekazywane z dietą, ponieważ system człowieka nie jest w stanie sam ich wygenerować. Należałoby też zaznaczyć, iż właściwa dostępność ALA z jedzenia jest potrzebna w przebiegu syntezy długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 – EPA oraz DHA w organizmie żywym.

Wartości prozdrowotne siemienia lnianego

Obecny w siemieniu lnianym błonnik pokarmowy poprawia pracę jelit, usprawnia nam systematyczne wypróżnianie i przeciwdziała zatwardzeniom, natomiast również pomaga wyeliminować trucizny z organizmu i zmniejsza natężenie glukozy we krwi. Ponadto systematyczne jedzenie błonnika pomaga zabezpieczać nasz system przed dolegliwościami układu krążenia, ponieważ jedną spośród wartości błonnika pokarmowego jest jego możliwość do obniżania przyswajania cholesterolu z jedzenia.

Siemię lniane – kto nie powinien go spożywać?

Ogólnie uważa się, iż siemię lniane jest pewne w wykorzystywaniu oraz przydatne w leczeniu i prewencji wielu dolegliwości. Jednakże ziaren owej rośliny nie powinny stosować kobiety w ciąży, ze względu na brak wiedzy, czy zamknięte w nasionach lignany mogą mieć wpływ na przebieg ciąży, natomiast również kobiety karmiące piersią (ze względu na zamknięte w owej roślinie glikozydy cyjanogenne). Wykorzystywanie siemienia lnianego odradza się także osobom z silnymi zatwardzeniami, ponieważ – w ich wypadku – kłopot może się pogłębić.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com