Czy warto pić siemię lniane?

Siemię lniane to niewielkie, płaskie nasienia lnu zwyczajnego o ciemnej bądź złotej barwie, jakie w wodzie zdecydowanie pęcznieją oraz otaczają się ogromną ilością śluzuSiemię lniane to niewielkie, płaskie nasienia lnu zwyczajnego o ciemnej bądź złotej barwie, jakie w wodzie zdecydowanie pęcznieją oraz otaczają się ogromną ilością śluzu. Siemię lniane ma niezliczone wartości lecznicze oraz wartości wzmacniające, jakie są cenione od tysięcy lat – len uprawiano w starożytnym Egipcie, Chinach oraz Babilonie blisko 3 tysiące lat p.n.e. Teraz siemię lniane jest dosyć powszechnym elementem diety łatwo dostępnym w wielu sklepach oraz aptekach. Zaciekawienie nim zwiększa fakt, iż siemię lniane klasyfikowane jest do superfoods.

Siemię lniane – co to?

Siemię lniane to niewielkie ziarnka lnu zwyczajnego, jakie mają brunatną bądź nieco złotawą barwę. Owe ważne, oleiste ziarna są klasyfikowane do tzw. superfoods, więc do zdrowej żywności o ważnych cechach prozdrowotnych. Siemię ma dobry wpływ na cały organizm oraz uważane jest za zielarski artykuł zdrowotny. Ponadto stosowane jest także jako domowy środek drogeryjny, gdyż też wykorzystywane zewnętrznie przejawia dobre działanie na włosy oraz skórę.

Wartości wzmacniające siemienia lnianego

Siemię lniane jest cennym zarzewiem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, szczególnie kwasu alfa-linolenowego (ALA), należącego do klasy potrzebnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), jakie muszą być na bieżąco przekazywane z dietą, ponieważ system człowieka nie jest w stanie sam ich wygenerować. Należałoby też zaznaczyć, iż właściwa dostępność ALA z jedzenia jest potrzebna w przebiegu syntezy długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 – EPA oraz DHA w organizmie żywym.

Wartości prozdrowotne siemienia lnianego

Obecny w siemieniu lnianym błonnik pokarmowy poprawia pracę jelit, usprawnia nam systematyczne wypróżnianie i przeciwdziała zatwardzeniom, natomiast również pomaga wyeliminować trucizny z organizmu i zmniejsza natężenie glukozy we krwi. Ponadto systematyczne jedzenie błonnika pomaga zabezpieczać nasz system przed dolegliwościami układu krążenia, ponieważ jedną spośród wartości błonnika pokarmowego jest jego możliwość do obniżania przyswajania cholesterolu z jedzenia.

Siemię lniane – kto nie powinien go spożywać?

Ogólnie uważa się, iż siemię lniane jest pewne w wykorzystywaniu oraz przydatne w leczeniu i prewencji wielu dolegliwości. Jednakże ziaren owej rośliny nie powinny stosować kobiety w ciąży, ze względu na brak wiedzy, czy zamknięte w nasionach lignany mogą mieć wpływ na przebieg ciąży, natomiast również kobiety karmiące piersią (ze względu na zamknięte w owej roślinie glikozydy cyjanogenne). Wykorzystywanie siemienia lnianego odradza się także osobom z silnymi zatwardzeniami, ponieważ – w ich wypadku – kłopot może się pogłębić.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com
»

Jakie korzyści zapewnia siemię lniane?

Len zwyczajny to najstarsza roślina, jaka była uprawiana od początków kultury w Azji Zachodniej i obszarach Morza ŚródziemnegoLen zwyczajny to najstarsza roślina, jaka była uprawiana od początków kultury w Azji Zachodniej i obszarach Morza Śródziemnego. Jednym spośród ważnych elementów lnu są jego nasienia, jakie służą jako dodatek do artykułów konsumpcyjnych – jogurtów naturalnych, sałatek, musli – i do jedzenia na surowo. Dodatkowo dołączenie go do pieczywa podnosi atuty dietetyczne oraz smakowe. Siemię lniane to płaskie, niewielkie nasienia o barwie brązowoszarej (https://www.bee.pl/9254-siemie-lniane), jakie pod wpływem wody wzrastają.

Siemię lniane – naturalny środek

Len od wieków jest jednym spośród najistotniejszych surowców stosowanych w medycynie niekonwencjonalnej. Hipokrates polecał siemię lniane wszystkim własnym chorym, chorującym na bóle brzucha. Do teraz wykorzystuje się je przy zatwardzeniach, laksacjach, chorobie wrzodowej i w profilaktyce, żeby poprawić pracę jelit. Nasienia lnu mają działanie ochronne, antybakteryjne oraz przeciwzapalne. Ze względu na dużą ilość treści śluzowych, stanowią pomoc przy przypadłościach układu oddechowego, zwłaszcza przy suchym kaszlu.

Siemię lniane – wartości

Siemię lniane ma niezliczone wartości lecznicze, lecz też wartości wzmacniające, jakie znane już były w starożytnym Egipcie, Babilonie oraz Chinach. Idzie przede wszystkim o obecność błonnika, kwasów tłuszczowych Omega -3 i lignanów. Nasienia mają od 20-40 procent błonnika rozpuszczalnego, jak i 60-80 odsetek błonnika nierozpuszczalnego. Tenże pierwszy typ ma wartości żelujące oraz przyczynia się do wiązania treści przewodu pokarmowego; spowalnia też opróżnianie żołądka, dzięki temu dłużej odczuwana jest sytość po spożyciu posiłku.

Siemię lniane – wykorzystanie

Na rynku odnajdziemy siemię lniane w formie pełnych nasion, nasion zmielonych czy w formie oleju lnianego. Najwszechstronniejsze wykorzystanie mają całe nasienia lnu. Ową postać również najłatwiej jest trzymać. Siemię lniane mielone błyskawicznie jełczeje. Można zobaczyć również wydobywający się z nich olej. Gdy potrzebujemy właśnie zmielonego siemienia lnianego, najlepiej całe ziarna rozkruszyć tuż przed wykorzystaniem.

Wartości odchudzające siemienia lnianego

Na czym polegają wartości odchudzające siemienia lnianego? Po pierwsze, siemię lniane gra niezwykle istotną funkcję w regulacji poziomu cholesterolu w systemie, natomiast z tymże osoby z otyłością mają niejednokrotnie ogromny kłopot. Starczy dołączać do potraw 2 łyżeczki oleju z siemienia lnianego oraz uda się go zlikwidować. Po drugie, siemię lniane powoduje poczucie sytości, dzięki czemu osoby odchudzające się nie odczuwają potrzeby sięgnięcia po następną zakąskę.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com
»

Dlaczego warto jeść siemię lniane?

Należy zdawać sobie sprawę, że wiedza dotycząca prozdrowotnych właściwości siemienia lnianego jest znana już od dawnaNależy zdawać sobie sprawę, że wiedza dotycząca prozdrowotnych właściwości siemienia lnianego jest znana już od dawna. Nie wszyscy mają świadomość, że w tych bardzo małych nasionach lnu znajduje się bardzo duży potencjał dietetyczny. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że wspomniany produkt może być wykorzystany nie tylko i wyłącznie jako uzupełnienie codziennej diety, ale również w profilaktyce różnego rodzaju schorzeń.

Czym dokładnie jest siemię lniane?

Siemię lniane są to niewielkie ziarenka lnu pospolitego, które charakteryzują się brązową albo lekko złotawą barwę. Warto wiedzieć, że te niezwykle oleiste ziarna można zaliczyć do zdrowej żywności. Należy również mieć świadomość, że omawiany produkt ma bardzo korzystne oddziaływanie na cały organizm. W zdecydowanej większości przypadków można znaleźć brązowe siemię lniane. Znacznie mniej znane jest siemię lniane w złocistym kolorze. Wyróżnia się jednak bardziej bogatą zawartością różnych składników odżywczych. Osoby zainteresowane mogą zaopatrzyć się we wspomniane warianty zarówno w formie całych ziaren, jak i zmielonej.

Zastosowanie zdrowotne

Warto wiedzieć, że rekomenduje się stosować omawiane siemię lniane w profilaktyce zdrowia przede wszystkim ze względu na potwierdzone liczne właściwości prozdrowotne lnu. Składniki takie, jak kwasy tłuszczowe, błonnik, antyoksydanty czy fitoestrogeny sprawiają, że produkt zdecydowanie sprzyja zarówno przywracaniu, jak i utrzymaniu równowagi fizjologicznej całego organizmu. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że siemię lniane ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza w kontekście:

  • refluksu – siemię lniane ma bardzo pozytywne działanie na układ pokarmowy. Produkt może pomóc osobom zmagającym się z problemami jelitowo-żołądkowymi przede wszystkim ze względu na zawartość substancji śluzowych. Siemię lniane w przypadku wspomnianego refluksu będzie nie tylko strzec śluzówkę, ale również łagodzić dolegliwości oraz pieczenie w przełyku.
  • cukrzycy – znaczne zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy jest zasługą szczególnie lignanów, które zdecydowanie ograniczają glikemię w cukrzycy typu 2
  • odchudzania – warto wiedzieć, że zrównoważona dieta, która została dodatkowo wzbogacona o omawiane siemię lniane jest rekomendowana w profilaktyce otyłości i nadwagi przez bogactwo składników odżywczych. Ponadto jeżeli siemię lniane zostanie dodane do posiłku doprowadzi do zdecydowanie szybszego poczucia sytości, a także znacznie zmniejszy apetyt.
  • profilaktyki osteoporozy – systematyczne jedzenie siemienia lnianego zwiększa ilość lignanów w diecie, które odpowiadają za hamowanie rozwoju osteoporozy.
Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com
»